måndag 24 mars 2014

Mat

Veggievore finns det en kokbok som heter, som jag inte har läst. Men jag har läst om fenomenet, och jag gillar det. Det handlar om grönsaksglädje, att man sätter grönsakerna främst i måltiden, och så kanske man kompletterar med lite kött om man känner för det, mest som krydda. Bra för hälsan, bra för miljö och klimat och visst låter det gott! Jag kör lite efter eget huvud, men med detta i baktanke. Det kan handla om köttfärssås som innehåller massor av lök, rivna morötter, rödbetor, svamp och linser. Det kan handla om bulgur med fetaost, spetskålssallad, tomatsalsa, oliver, avokado - och så lite stark korv i skivor till. Idag handlade det om pasta med ruccola, ärtskott, kålrabbi och en massa portabellasvamp som jag stekte med kålrabbi, vitlök, och så lite bacon. Ja, sen händer det väl att ett barn bara äter pasta, bacon och lite kålrabbi. Men, men, jag får äta mina grönsaker i alla fall.

Och jag gör inte anspråk på några inspirationsbilder som får det att vattnas i munnen,  nej. Däremot är det fritt fram att inspireras av vårt snygga kakel. Och barnskyddet på spisen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar