lördag 16 mars 2013

Ett raljant inlägg om öppen planlösning

Ibland kikar jag på nya lägenheter. Jag vill ju egentligen inte flytta, men ändå, bara för att fönstershoppa lite. Om vi vill bo större än vi gör nu, och bo kvar i ungefär samma område, så är det mest nybyggen. Man förtätar staden runt omkring mig. Men herregud vad alla lägenheter ser likadana ut på insidan. Stora fönster, öppen planlösning mellan kök och vardagsrum, ljusa färger, dåligt med klädkammare. Jag vill inte ha öppen planlösning! Så fruktansvärt opraktiskt när man är många i en familj. När barnen lämnar köket för TV:n i vardagsrummet är ju kvällens skönaste och lugnaste stund. Och att få laga mat i lugn och ro medan dator, TV och kojbygge pågår i vardagsrummet. Man förlorar ju ett rum på det sättet - men de räknar inte så i annonserna. 4 rum och kök står det, när det egentligen bara är 3 rum och jättekök.

Jag undrar när det kommer en backlash? När blir det ute, och folk börjar resa väggar, dela av med bokhyllor, draperier, eller vad som helst för att dölja att de bor i en simpel 00-10-talslägenhet. Ha ha, det kommer, var så säkra. Varje stil har sin glansperiod, och ju starkare trenden är, desto starkare blir backlashen. Vilka är fördelarna, då? Om vi ska vara nyanserade och allt såhär på fredagskvällen... Ja, det känns väl luftigt kanske? Ja, det kan jag kanske gå med på. Och har man inte stojiga ungar omkring sig är det kanske trevligt när man har gäster. Men luftigt går bort för mig, jag vill ha mysigt och lugn och ro. Behöver jag luft går jag ut.

Dörr, kära dörr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar