söndag 2 december 2012

Nu börjas det igen

Jaha, har ni julpyntat nu? Får man tro statusuppdateringarna på facebook och i alla bloggar, så är det pyntat och julbakat överallt i Sverige just nu. Och de flesta verkar redan ha avklarat julklappsinköpen. Jag blir faktiskt inte alls stressad, så mogen är jag. Det är ju jättelångt kvar och jag har inte ens någon stor lust att julmaxa redan. Vår första advent började vid 16-tiden idag när vi röjt undan det allra värsta i köket och vardagsrummet och plockat ned adventsljusstakarna från vinden. Men julpyntet får vänta, jag är inte så julsugen just nu. Det fanns en tid när jag var väldigt pepp i början av december och planerade för storslagna gammeldagsa julförberedelser. Jag funderar lite på var jag ska lägga ambitionsnivån i år. Så här känns det just nu:

- Pepparkakor är viktigt, mormors recept. Det är lagom att göra när det är en vecka kvar, annars blir de bara uppätna. Köpepepparkakor är gott nu, innan man smakat de hemgjorda.
- Barnen vill göra pepparkakshus. Funderar på att hålla mig i bakgrunden i år. Köpa ett paket deg och sen låta de baka själva. Får kanske sköta själva monteringen med smält socker.
- Julklapparna är slimmade i år, av mamma och pappa önskar jag mig bara en tjock tidning att läsa på juldagen. Och de får något liknande. Barnens presenter ska jag köpa på nätet, mest lego och böcker tror jag. Sen kommer jag nog inte undan att beställa (framkalla kan man väl inte säga?) några foton på nätet att sätta i minialbum till närmast släkten.
- En pyttegran att ställa på balkongbordet. Den kan man köpa några dagar innan julafton.
- Kanske lite julgodis. Vi var faktiskt hos kompisar igår och fixade julgodis, så det är bara om jag får lust jag behöver göra mer.

Sen räcker det. Det känns inte alls mycket, går att fixa på två dagar ju. Alltså ingen anledning att stressa, jag kan fortsätta att låtsas att det är november i två veckor till. Förutom att jag får äta pepparkakor och ha balkongbelysning utan dåligt samvete.

Nä, inte ens här kommer ni undan en adventsbild. Det blir inte så mycket mer Svensson än så här, va? Men det är fint så.

2 kommentarer:

  1. Ja, och så har vi storstädat, torkat golv, putsat fönster, hängt upp julgardiner, bakat lussekatter, gjort eget julgodis och huggit en egen julgran. Eller inte. Inte alls. Vi har tagit fram två elljusstakar, en adventsljusstake och barnens paketkalender. Nä tycker inte alls att folk har hunnit med allt redan? Kanske inte de jag har på Facebook. ;) Däremot känner jag mig frustrerad att inte kunna just nu, när jag för en gångs skull känner julstämning och är sugen på julen. Nåja det kommer väl ett år när vi harmoniserar, jag, min julstämning och omkringliggande förutsättningar.
    Kör på julstöket i er egen takt, låter klokt!!/Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig blir det lätt så att jag jobbar på att slimma julstöket för att minska stressen. Men om man verkligen längtar efter julen (vilket jag inte gör i år, dock) och vill pyssla och stöka så känns det ju inte helt bra. Man måste väl bara inse att om man vill hinna julstöka så måste man prioritera det - dvs. man hinner inte jobba, städa, fixa, hämta, lämna, tvätta som vanligt. Ta ledigt, eller prioritera ned det andra - för att bara öka tempot är ju sällan en bra idé... kram!

      Radera