torsdag 19 januari 2012

Men ingenting om halka, piskregn och punka

Ibland får jag idéer utanför mitt skrå. Typ idéer om tv-program, kläder, reklamfilm, politik, godisrecept eller något annat som jag egentligen inte har en aning om. Om jag hade varit lite (väldigt) driven hade det kanske blivit något av någon av idéerna, men jag är inte driven. Jag är lite lagom lat och lite lagom kreativ. Jag skulle vara kompis med någon som var väldigt driven, men utan idéer. Så kunde jag sitta där och dricka te och kläcka idéer medan någon annan tog tag i det. Fast det är kanske inte så kul när idéerna tar slut, fatta prestationsångesten om det var allt man levde på.

Men i alla fall. När jag cyklar tänker jag att jag ska göra en propagandafilm (typ reklamfilm) för cykling. Ungefär såhär tänker jag mig den:

Del 1: Växla mellan klipp på en glad cyklist och en stressad bilist. Cyklisten swischar förbi bilkön, busskuren, bilföraren som letar parkering, bilföraren som springer till sitt ärende efter att ha fått parkera långt bort, bärandes massa kassar. Bilder på avgaser, bilder på tankning, närbild på typ partiklar och skit från avgasröret. Kontenta: Cykling är smidigt och miljövänligt.

Del 2: Cyklisten svänger ut från jobbet, tänker (rörliga bilder i tankebubbla) jobbig arbetsdag. Cyklisten cyklar lite till, tänker lite mindre jobbig arbetsdag. Cyklar lite till, tänker hämta barn på dagis. Cyklar lite till, tänker på nya jobblösningar. Cyklar lite till, tänker på glada barn som leker med cyklisten (mamman eller pappan). Cyklar i uppförsbacke, tänker styrketräning. Cyklar i motvind, tänker spinning. Cyklar i nedförsbacke, tänker semester. Kontenta: Du blir av med din stress och blir glad och konstruktiv när du cyklar.

Avslutning, cykling i vacker stadsmiljö och naturmiljö.

Vad tror ni, hade ni gått på det?

Min kompis.

4 kommentarer:

  1. Japp. Jag köper det.

    SvaraRadera
  2. Jag undrar lite vad cyklisten tänker när det ösregnar? För det är då den här cyklisten brukar fastna i negativa hjulspår så att säga. Behöver verkligen en pepp-film på området cykla i regn och motvind, bring it on!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tänker cyklisten: Åh, regnvatten är bra för huden! Och jäklar vad mycket pluspoäng man kammar in när man kliver in på jobbet blöt som en hund. Då är man hjälten :-) (Tänk Tack-reklamen för radiotjänst när alla på biblioteket stämmer upp i hyllningskör -något sådant kanske).

      Motvind är väl det jag har svårast för själv, men nu försöker jag tänka på hur stark jag blir i benen ;-).

      Radera